Saturday, December 3, 2011

Pekeliling Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA)

BERIKUT MAKLUMAT TERKINI BERKAITAN SKIM SARAAN BARU PERKHIDMATAN AWAM (SBPA) 2011 :

Semua kenaikan pangkat tidak lagi bergantung kepada kekosongan jawatan tetapi bergantung kepada tahap prestasi dan syarat kelayakan...


Seseorang guru boleh mencapapai ke tahap DG 54 ( 1-6 ) setelah 25 tahun berkhidmat... Syarat sah d...lm perkhidmatan hanya 6 BULAN dan 5 HARI menduduki KURSUS INDUKSI...


Kenaikan pangkat daripada :

DG 1-1 ke DG 1-2 = 8 tahun,
DG 1-2 ke DG 1-4 = 8 tahun,
DG 1-4 ke DG 1-5 = 6 tahun
DG 1-5 ke DG 1-6 = 3 tahun

Kenaikan tahunan untuk :


DG 41...RM 230

DG 44...RM 250
DG 48...RM 270
DG 52...RM 290
DG 54...RM 320

GAJI PERMULAAN :


DG 41 ( DG 1-1 ) RM 1925....maksimum RM 6220

DG 44 ( DG 1-2 ) RM 2985....maksimum RM 7235
DG 48 ( DG 1-4 ) RM 4390....maksimum RM 8710
DG 52 ( DG 1-5 ) RM 5260....maksimum RM 9610
DG 54 ( DG 1-6 ) RM 7025....maksimum RM 11,505

Gaji kakitangan awam akan disemak setiap 3 tahun sekali, bermakna 2015 ada lagi semakan, demikian juga pada 2018...


Pada 2013 dan 2016 kadar elaun akan disemak semula,


Pada 2014 dan 2017 pelarasan gaji akan dilakukan bergantung kepada kedudukan kewangan kerajaan supaya menjelang 2020 pendapatan perkapitan kakitangan awam pada 2020 adalah USD15,000...


• Selepas ini tiada lagi gred DG 41, 44, 48, 52, dan 54.... semua gred DG itu diganti dengan 1-1,1-2,1-4,1-5 dan 1-6.....( 1-3 tak ada )... 

Ni info yang cikgu dapat dari seorang rakan Pembantu Tadbir di PDRM  tetapi sekiranya pekeliling keluar dan cikgu post salah..sepuluh jari cikgu susun..

1.Akan wujud pelbagai lapisan gred spt berikut (secara kasar)

i. Premier
ii. Jusa
iii. Pengurusan Tinggi
iv. Pengurusan dan Profesional
v. Pelaksana

Penilaian Markah Penjawat Awam markah penilaian akan menentukan kenaikan gaji penjawat awam, secara kasar akan di nilai seperti berikut
a. Markah 95% keatas - kenaikan gaji adalah 15 %
b. Markah 85%-95% - kenaikan gaji adalah 8%
c. Markah 75 % - tiada kenaikan
d. Markah 70 % - di syorkan tamat perkhidmatan


Pemarkahan diatas adalah Key Performance Index @ (KPI)..sy pernah keje swasta..bonus tahunan akan dinilai dengan KPI.


Mereka yg terlibat dengan PGT 5,8,15 % ini adalah dari golongan
i. Premier
ii. Jusa
iii. Pengurusan Tinggi sahaja.


Ini berikutan gaji mereka dalam SBPA cuma ada minima dan maksima. Struktur penjawat awam lain adalah mengikut PGT SBPA (sistem gaji sebaris).

2. Fungsi jabatan yang bertindih dikecilkan skop (digabungkan).

3. Pewujudan Anugerah PPC (Pingat Pekerja Cemerlang):

i.Cemerlang dalam perkhidmatan
ii.Aktif dalam aktiviti masyarakat dan sukan
iii.Mengharumkan nama negara

4. Pencen dibayar pada umur 55 tahun (lagi info berkaitan akan diupdate).

5. Semakan Elaun & Kemudahan pada 2013 dan Semakan Pelarasan Gaji pada 2014.

6. Pegawai awam menolak SBPA : --> Kekal secara KUP dalam SSM & Terima gaji SSM.

7.Ada jawatan akan dijumud@digabung@dimansuhkan dalam SBPA.

8.Bagi skim perkhidmatan yang DIKEKALKAN dalam SBPA,sekiranya menolak SBPA;kekal dalam skim SSM,terima gaji SSM,naik pangkat dalam SSM.

**9. Kaedah Pengiraan Gaji Baru SBPA. Gaji sekarang akan diberikan satu kenaikan dalam skel gaji SSM. kemudian akan diselaraskan pada mata gaji sama @ tertinggi berhampiran dalam sistem gaji sebaris SBPA. Confius ke..sy simplifykan base on gred N17.

Gaji SSM

JADUAL GAJI : N17 P1:
T1 820.38
T2 870.29
T3 920.20
T4 970.11
T5 1020.02
T6 1069.90

Jadi untuk jadual baru gaji SBPA..katakan gaji saya sekarang P1T3 920.20..saya dapat satu anjakan gaji ke T4 terlebih dahulu..
maknanya gaji saya 970.11..selepas itu gaji saya akan diselaraskan ke mata gaji sama @ terhampir dalam SBPA iaitu T2 Rm 1,050. Sedikit hint gaji N17 SBPA.

Gaji SBPA

JADUAL GAJI : N17
T1 955
T2 1050
T3 1145
T4 1240
T5 1335
T6 1430

ada orang kata  SBPA = Skim Bodek Pegawai Atasan

20 comments:

  1. info ni untuk kaum cikgu..untungla kalau ada kenaikan..tapi tak memadai 1000+ tuh..jasa cikgu paling minima kena 2000+ whatever pangkat dia..tanpa cikgu, sapala PM hehe

    ReplyDelete
  2. untuk org kerja kerajaan noooo....

    ReplyDelete
  3. hmm..pening pala tgk skim2 sbpa la..apa la..janji ada kerja..huhu

    ReplyDelete
  4. Terima kasih atas info ini..
    Mohon Copy-paste, Cikgu...

    ReplyDelete
  5. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  6. Salam hormat,
    nak tanya cikgu Bada tentang pelarasan gaji. Kiranya gaji saya di tangga P2T11= RM2736.67 pada tahun 2011. Anjakan gaji terlebih dahulu adalah P2T12= RM2831.29 Mengikut skim SBPA gaji min DG41= 1925 dan jika ditambah dengan RM230 untuk setiap tannga akan menjadi RM1925...RM2615,2845,RM3075, RM2845. PERSOALAANNYA GAJI IKUT SKIM SPBA AKAN MENJADI RM2845 ATAU 3075? KALAU RM2845 ANJAKAN GAJI HANYA RM14!! Minta penjelasan daripada Cikgu Bada. Sekian.

    ReplyDelete
  7. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  8. Bila aku follow kiraan di atas bagi DG44 P1T5 diselaraskan kepada DG1-2 (SBPA):
    DG 44 P1T5 : RM3584.11 ----> P1T6 : RM3734.39

    Skim gaji DG1-2 (SMM DG44) :Jika KGT: RM250
    P1T1 :RM 2985
    P1T2 :RM 3235
    P1T3 :RM 3485
    P1T4 :RM 3735 <---
    P1T5 :RM 3985
    P1T6 :RM 4235
    P1T7 :RM 4485

    Selepas pelarasan gaji: Gaji baru P1T4 RM 3735.
    Takde makna la kalau macam ni, sebab TPG bulan Januari. Nasib badan... Org lain naik melebihi RM200++ tapi orang2 yg dalam DG44 P1T5 dpt kenaikan RM150 sahaja. Tak logik2..

    ReplyDelete
  9. Terima kasih cikgu atas info tersebut. Jika macam tu sistem SBPA...... bermakna kerajaan sedang mengaplikasikan sistem koperat dalam mengurus kakitangan kerajaan. Adakah ini akan memberi kesan yang lebih baik ?? Tetapi jika di dalam sektor swasta..... sistem tersebut nampak berkesan. Kita tunggu dan lihat.

    ReplyDelete
  10. salam cikgu Bada..bagaimana pula dengan dg2-1,dg2-2..ada info ke?tq

    ReplyDelete
  11. Salam. Memang tak logik DG44 P1T5 RM3584.11 naik ke RM3735 - bezanya ialah RM150.89 - hanya 4.2 peratus kenaikan. Mana yang kata antara 7 ke 13 peratus tu? Konpius tambah konpius...

    ReplyDelete
  12. Bersyukurlah kenaikan gaji ni akhirnya terlaksana jua walaupun ada yang kurang puas...harus diingat bukan semua pihak yang mampu dipenuhi..mungkin selepas ni akan ada pembaikan dan permurniaan tangga gaji..yang penting gaji ini mampu memberikan satu keazaman kepada semua guru..ingat rezeki berkat datangnya daripada pelaksanaan tanggungjawab yang ikhlas terhadap tugas dan bukannya dai gaji yang besar tetapi....faham-faham ajelah. kalau ada yang tersentuh atau panas cuping telinga...maafkan saya..ini adalah realiti kehidupan sebagai seorang pendidik.

    ReplyDelete

Pengunjung

Total Pageviews

Rakan Blogger

Blog Archive

Apesal Widget

Link Exchange

backlinks exchange gratis indonesia

Labels

10 Tabiat Rosakkan Otak (1) abang (1) adik (1) Allah (1) alor gajah (1) anak (1) ancasa (1) angry birds (1) arab saudi (1) astro (1) badarudin (1) Bersih 3.0 (1) Bersih 3.0 LIVE : Dataran Merdeka (1) biri-- biri (1) Bob Kuman (1) buku reks (1) cegah (1) Dataran Merdeka (1) demokrasi (1) doa (1) Ducati Monster 795 (1) Duit Kertas Baru Malaysia 2012 (1) emas (1) eraser (1) filipina (1) Final Piala Malaysia (1) flash drive (1) Gaji Naik kerajaan (1) galaxy tab 10.1 (1) gen cacing (1) guru (1) guru penyayang (1) hacker (1) Harakah (1) Himpunan Bersih 3.0-Duduk Bantah (1) Honda CR-Z (1) i-pad (1) ibrahim ali.perlimen (1) impian (1) insurans (1) International (1) Islam (2) Kaedah Pemindahan Gaji (1) kasih ibu (1) kedai satu malaysia (1) Kehilangan MH370 (2) kemaluan (1) kembara (1) Keylogger (1) kolej matrikulasi melaka (1) kompleks sejarah pasir salak (1) kopi (1) Kumpulan Pelaksana (1) Kumpuulan Premier (1) kunyit (1) kutip sampah (1) lampu picit (1) lampu suluh (1) legoland malaysia (1) Liga Super (1) lindungi (1) Live STREAMMING TV (1) lobak (1) logo Google (1) Marco Simoncelli (1) Maxis (1) melaka merentas zaman (1) meletup (1) menangis (1) minyak enjin radiator dan air bateri (2) MUET (1) najis musang (1) nelayan (1) neraka (1) nyawa (2) otak (1) parcel (1) Parlimen Malaysia (1) password (2) patuk (1) pemadam (1) pencil (1) pengorbanan (1) pensil (1) Piala Malaysia (2) PiaLa Sultan Ahmad Shah (1) Piala Sumbangsih (1) Preve (1) proton (1) PROTON Preve (2) prtal mygfl (1) Saintis China (1) sakit jantung (1) samsung (1) samsung galaxy tab (1) Saraan Baru Perkhidmatan Awam (1) Saraan Baru Perkhidmatan Awan (SBPA) (2) Saraan Baru Perkhidmatan Awan (SBPA) - ‘Exit Policy’ (1) SBPA (1) SEA Games 1969 (1) sejarah (1) sekolah (1) Siamang jantan gigit dua budak (1) Sifir Gaji Baru Saraan Baru Perkhidmatan Awam (1) Sistem Saraan Baru Perkhidmatan Awam (1) SKMM (1) Skuad Bola Sepak Negeri Sembilan 2012 (1) SSM (1) syima (1) Syurga (1) tablet (1) tablets (1) team bolasepak malaysia (1) telefon (1) telefon bimbit (1) telur (1) tidurr (2) Tok Guru (1) Tragedi MH370 (1) ubat lampu (1) ular (1) ulat (1) usb drive (1) wanita (2) wanita menangis (1) Zoo Melaka (1)