Tuesday, May 22, 2012

Air Oh Air


Mungkin ramai dah tahu tentang air ni kan. Mungkin ramai dah praktikkan pun.

1. Minum air seawal sebaik sahaja bangun tidur di waktu pagi. Air MESTILAH suam - Haba mampu menggembangkan bahagian-bahagian tertentu di dalam badan.

2. Minum 2 gelas air sebelum memulakan sarapan pagi. Sarapan sangat penting untuk kesihatan dan usus. MESTI sarapan sebelum jam 10 pagi untuk 'mengejutkan' usus supaya ia bekerja lah

3. Minum sekurang kurangnya 3 teguk air setiap 30 minit.

4. Sebelum sampai waktu makan tengahari, pastikan dah habis minum sekuarng-kurangnya 4 gelas air.

5. Periksa warna air kencing. Kalau kuning, selepas kencing minum air satu gelas besar.

6. Selepas bersenam di gim atau berjogging, minum 2 gelas air. Barulah kalori yang terbakar di dalam badan boleh tersingkir melalui air kencing.

7. Minum air untuk maintain kegebuan/kebersihan kulit.

8. Minum air untuk menjaga suara

9. Minum air untuk menjaga organ dalaman badan

10. Minum air untuk memberi tenaga. Penting untuk orang yang hamil.

11. Minum air untuk mengelakkan mengantuk.

12. Minum air dengan CARA YANG PERLAHAN untuk mengelakkan jantung jadi tertekan.

13. Selepas minum air manis seperti teh tarik, teh o, kopi o tarik, milo tabur, sprite, pepsi dan sebagainya, cover balik dengan 1 atau 2 gelas air.

14. Pastikan anda sudah pun minum SEKURANG-KURANGNYA 3000ml air sebelum jam 8 malam. Kalau lebih

15. Selepas 8 malam, minum 1 gelas air sahaja. Seelok-eloknya, selepas sudah makan malam (dalam jam 6 -8 pm) dan satu gelas setengah sebelum masuk tidur.

16. Jangan mengumpat, mencarut, mengata, mengutuk di depan air. AIR ADALAH BENDA HIDUP. Ia dengar, rakam dan transfer balik. Jadi tak hairan lah kenapa sesetengah perangai buruk kita warisi dari turun temurun.  Ini kata ustaz cyber

Mungkin ada yang  tertinggal kot atau kalau anda  ada lagi fakta tentang air  boleh le  kongsi bersama

11 comments:

  1. manusia boleh hidup tanpa makanan tetapi tidak air...(:

    ReplyDelete
  2. wow thanksss slalu lupa minum air. hehe

    ReplyDelete
  3. kalau baca bismillah & tiup pade air sebelum minum, ntah ape yg jadi pada zarah² air kan. mesti hebat. ;)

    ReplyDelete
  4. yup, air bersifat hidup.. sbb tu air digunakan dlm rawatan tradisional...

    ReplyDelete
  5. air..sumber segala kehidupan.

    ReplyDelete
  6. kalau takde elektrik kat rumah takpe,tapi kalau takde air susah...

    ReplyDelete
  7. air memang penting untuk badan kan tapi sebelum minum jangan lupa baca bismillah :D

    ReplyDelete
  8. selalu lupa minum air hehehe...

    ReplyDelete
  9. baca ni trus minum air... he3... :D air sgt pntg lagi2 time tgh stdy kan ckgu... :D

    ReplyDelete

Pengunjung

Total Pageviews

Rakan Blogger

Apesal Widget

Link Exchange

backlinks exchange gratis indonesia

Labels

10 Tabiat Rosakkan Otak (1) abang (1) adik (1) Allah (1) alor gajah (1) anak (1) ancasa (1) angry birds (1) arab saudi (1) astro (1) badarudin (1) berkabung (1) Bersih 3.0 (1) Bersih 3.0 LIVE : Dataran Merdeka (1) biri-- biri (1) Bob Kuman (1) buku reks (1) cegah (1) Dataran Merdeka (1) demokrasi (1) doa (1) download (1) Ducati Monster 795 (1) Duit Kertas Baru Malaysia 2012 (1) emas (1) eraser (1) filipina (1) Final Piala Malaysia (1) flash drive (1) Gaji Naik kerajaan (1) galaxy tab 10.1 (1) gen cacing (1) guru (1) guru penyayang (1) hacker (1) Harakah (1) Himpunan Bersih 3.0-Duduk Bantah (1) Honda CR-Z (1) i-pad (1) ibrahim ali.perlimen (1) impian (1) insurans (1) International (1) Islam (2) JPJ (1) Kaedah Pemindahan Gaji (1) kaki ayam (1) kasih ibu (1) kedai satu malaysia (1) Kehilangan MH370 (2) kemaluan (1) kembara (1) Keylogger (1) kolej matrikulasi melaka (1) kompleks sejarah pasir salak (1) kopi (1) Kumpulan Pelaksana (1) Kumpuulan Premier (1) kunyit (1) kutip sampah (1) lampu picit (1) lampu suluh (1) legoland malaysia (1) Liga Super (1) lindungi (1) Live STREAMMING TV (1) lobak (1) logo Google (1) Marco Simoncelli (1) Maxis (1) melaka merentas zaman (1) meletup (1) menangis (1) MH17 (1) minyak enjin radiator dan air bateri (2) MUET (1) najis musang (1) nelayan (1) neraka (1) nyawa (2) otak (1) parcel (1) Parlimen Malaysia (1) password (2) patuk (1) pemadam (1) pencil (1) pengorbanan (1) pensil (1) Piala Malaysia (2) PiaLa Sultan Ahmad Shah (1) Piala Sumbangsih (1) Preve (1) proton (1) PROTON Preve (2) prtal mygfl (1) Saintis China (1) sakit jantung (1) sambung bayar (1) samsung (1) samsung galaxy tab (1) Saraan Baru Perkhidmatan Awam (1) Saraan Baru Perkhidmatan Awan (SBPA) (2) Saraan Baru Perkhidmatan Awan (SBPA) - ‘Exit Policy’ (1) SBPA (1) SEA Games 1969 (1) sejarah (1) sekolah (1) Siamang jantan gigit dua budak (1) Sifir Gaji Baru Saraan Baru Perkhidmatan Awam (1) Sistem Saraan Baru Perkhidmatan Awam (1) SKMM (1) Skuad Bola Sepak Negeri Sembilan 2012 (1) SSM (1) syima (1) Syurga (1) tablet (1) tablets (1) team bolasepak malaysia (1) telefon (1) telefon bimbit (1) telur (1) tidurr (2) Tok Guru (1) Tragedi MH370 (1) ubat lampu (1) ular (1) ulat (1) usb drive (1) wanita (2) wanita menangis (1) youtube (1) Zoo Melaka (1)